top of page
Search

Een sociaal leven combineren met een eetstoornis: hoe dat moet? Ik deel mijn tips!

Soms is het ontzettend moeilijk om een balans te vinden in je leven. Moet je van jezelf de deur uit? Of heb je eigenlijk even geen zin en tijd voor jezelf nodig? Of dwingt je eetstoornis je juist om thuis te blijven om eten te vermijden? Jouw gevoel en kritische, negatieve stem spelen een enorm belangrijke rol in het beantwoorden van die vragen.


In mijn tijd van herstel heb ik een aantal dingen ontdekt die mij hielpen. En, het kan ook jou helpen. Ik weet als geen ander hoe moeilijk het is om:


a. Je te houden aan je eigen afspraken en NEE te zeggen. Van jezelf houden en jezelf de aandacht te geven die je nodig hebt? Dat klinkt voor jou misschien als ver van je bed show.

b. Het gevoel te hebben dat je iets mist. FOMO, the fear of missing out. Vooral in onze generatie waar je alle gezelligheid op Instagram of andere social media ziet. (Tip: gooi je apps een tijdje van je telefoon als je voelt dat social media je even niets positiefs biedt.)

c. Het gevoel te hebben dat je iemand teleurstelt wanneer je een keer voor jezelf kiest.


De afgelopen jaren heb ik de volgende tips toegepast. Ik weet zeker dat het jou ook kan helpen, in welke stadium van je eetstoornis jij ook maar zit.


1. Wees wat vaker egoïstisch

Zet jezelf eens écht op de eerste plaats. Dat klinkt gemakkelijk en waarschijnlijk heel herkenbaar, maar het is wat jij moet doen. Je hebt het waarschijnlijk al duizend keer gehoord, maar hoe kun jij voor een ander zorgen als jij niet voor jezelf zorgt? Soms moet je egoïstisch zijn en gewoon NEE zeggen.


2. Breng de boodschap zonder excuusjes


Vaak begrijpen mensen je wel als je eerlijk bent over je gevoel. De manier waarop je iets zegt, maakt een onwijs verschil. Stel dat je vriendin je uitnodigt voor een feestje. Maar jij hebt jezelf de dagen daarvoor compleet uitgeput met uitdagingen of andere zaken die je aan je hoofd hebt. Je kunt dan zeggen: ''Ik zou heel graag naar je verjaardag willen komen, maar ik moet echt even op mezelf passen. Ik beloof dat ik het binnenkort goedmaak en langskom om het te vieren. Ik beloof dat ik je een appje zal sturen binnenkort. Heel veel plezier!''. Zou iemand daar boos om kunnen worden? Zo ja.. laat diegene gaan. Iemand die jouw grenzen niet respecteert, is geen vriend.


3. Neem altijd een snack mee naar je afspraken


Deze tip deel ik ook altijd met mijn cliënten. Wees niet bang om eerlijk te zijn naar degene waarmee jij een afspraak hebt. Je kunt zeggen dat je een x-aantal keren per dag wilt eten. Als je je niet comfortabel voelt om dat te doen, dan kun je ook zeggen dat je gewoon trek hebt. En weet je, maak je daar ook niet te druk om, want de meeste mensen zullen er niet eens iets over zeggen dat jij een eigen snack bij je hebt. Focus je écht op jezelf; dat jouw gezelschap niet iets eet, zegt niets over jou. Misschien heeft hij of zij net de halve Chinees leeggegeten. Jouw behoefte is niet die van een ander.


Ga jij met je afspraak ergens koffie drinken of lunchen? Ga dan wel de uitdaging aan om samen met hem of haar een broodje te eten of een lekker gebakje te eten. Verschuil je niet achter het feit dat jij een eigen snack meehebt. Zie die snack in je tas als extraatje die je kunt nemen wanneer jij voelt dat het nodig is. Wanneer ik een paar uren niet eet, kan ik erg duizelig worden. Daarom vind ik het fijn om altijd iets bij mij te hebben. Koekjes to the rescue!


4. Wees eerlijk naar anderen


Vragen mensen je hoe het met je gaat? Probeer dan gewoon eerlijk te zijn. Wanneer ik mij niet goed voel, zeg ik voordat ik naar een afspraak ga al dat ik niet al te lang kan of wil blijven. Op het moment dat je jouw vriend(in) ziet en ze vraagt hoe jij je voelt, kun je zeggen: ''Ik heb mij weleens beter gevoeld, maar ik red me gelukkig goed. Ik ben moe en heb het soms zwaar, maar ik ben blij dat ik hier met je ben. Hoe gaat het met jou?''


5. Wees niet bang om JA te zeggen


Zoals ik hierboven schreef, kan de eetstoornis zich ook heel erg comfortabel voelen bij lekker thuis blijven. Geen uitdagingen, geen onverwachts eten op tafel, enzovoort. Voel je écht dat je even op de rem moet trappen? Of mag jij van je eetstoornis niet de deur uit? Luister naar je onderbuikgevoel. Soms zei ik JA tegen iets terwijl ik wel aanvoelde dat ik tijd voor mijzelf nodig had. Je kunt er ook voor kiezen om een poosje te gaan. Even de deur uit kan ook voor nieuwe energie zorgen. Luister gewoon goed naar wat jouw gevoel je vertelt.


6. Sluit compromissen met jezelf


Heb je besloten de deur uit te gaan? Ook dan mag jij gewoon je grenzen aangeven. Wil je even rusten? Zoek een gezellig plekje en neem daadwerkelijk je rust. Ik weet dat het soms echt lastig kan zijn om dit aan te geven bij een vriend(in), omdat je de ander niet in de weg wilt zitten. Je wilt gewoon erbij horen. Dingen kunnen doen die anderen doen. En weet je, dat heb jij in je. Het heeft tijd nodig, geduld en veel zelfacceptatie. Probeer het. Denk niet teveel in beperkingen maar geniet van momenten groot én klein. Wees ook trots op je successen! Ook als je besluit wél te gaan en achteraf liever thuis was gebleven. Je hebt het immers geprobeerd.

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page