top of page
Search

In 5 stappen naar Body Neutrality

Ik denk dat de term 'Body Positivity' meer bij je oproept dan 'Body Neutrality'. De Body Positivity beweging heeft ontzettend veel gedaan voor het doorbreken van de dieetcultuur. Ook heeft deze beweging voor een enorme verandering op social media gezorgd. De hashtags #bodypositive en #bodyneutral zijn bijna de meestgebruikte hashtags van de afgelopen jaren. Dit betekent dat er een enorme transformatie gaande is. Echte lichamen is wat we steeds meer zien. En ik ben er dol op!


Dat gezegd hebbende: wees je bewust van het feit dat er echt een enorm verschil is tussen Body Neutral en Body Positive. Denk jij dat je alleen van je lichaam kunt (en mag) houden wanneer je x-aantal kilo weegt of dat je in maat x van die ene broek past? Nee. Je mag (MOET) je lichaam accepteren zoals het is, met welk gewicht in welke shape dan ook. Je hoeft je lichaam niet stom, gek, vreemd, lelijk of mooi te vinden. Je lichaam ziet er altijd anders uit en je gewicht verandert ook continu in je leven. Als je daar vrede mee kunt hebben, win je.


Body Neutral betekent voor mij dat ik niet veel betekenis meer geef aan hoe mijn lichaam eruit ziet, maar wat het allemaal voor mij doet. Ik probeer mijzelf hier iedere dag aan te herinneren. Ik weet dat mijn vrienden en familie van mij houden om wie ik ben, om mijn humor, de liefde die ik geef, maar niet om hoe ik eruit zie. Niemand, behalve jijzelf, geven ook maar iets om jouw gewicht. Ik zou persoonlijk nooit iemand ''judgen'' voor hoe hij of zij eruit ziet, of hij of zij misschien is aangekomen, een opgezette buik heeft, enzovoort. Als jij dat wel doet.. dan moet je daar misschien hulp bij zoeken.


Op naar de tips.


1. Stop met het volgen van social media accounts die jou een slecht gevoel geven


En, begin met het volgen van accounts waar jij juist een beter gevoel van krijgt! Ga eens door je lijst met following op Instagram om te bepalen waar jij echt gelukkig van wordt. Volg de mensen die écht zijn. Stop met het volgen van fitness modellen of diëtisten die alleen maar wapperen met sla en wortels als jij daar een ongelukkig gevoel van krijgt. Een paar accounts die ik graag volg zijn: @ownitbabe, @kristamurias, @victorianiamh, @bodyposipanda, @bodypositivememes.


2. Luister naar podcasts, sla quotes op en lees artikelen over het onderwerp Body Neutrality


Wanneer ik niet lekker in mijn vel zit, is deze tip eentje die ik graag opvolg. Door het lezen van artikelen of het luisteren van podcasts, krijg ik altijd het gevoel dat ik niet alleen in deze ''strijd'' ben. Ik sloeg in mijn tijd van herstel vaak foto's en quote op in mijn telefoon om terug te kijken. Je kunt gewoon op Google zoeken, maar ook op Pinterest en Instagram. Zie hiervoor ook de accounts die ik hierboven noem.


3. Wees dankbaar voor het lichaam dat je hebt


Heel simpel, maar heel effectief. Ik weet dat het heel moeilijk kan zijn om dankbaar te zijn wanneer je alleen maar met afgunst naar je lichaam kijkt. Je mag huilen, je mag frustratie voelen, maar je mag jezelf soms ook weleens een schop onder je kont geven. Het is okay om je niet geweldig te voelen over hoe je eruit ziet. Maar kijk eens naar wat je lichaam je allemaal wél geeft. Benen om te kunnen lopen, ogen om naar al het moois om je heen te kunnen kijken, armen om iemand te knuffelen, een mond om mee te praten.. enzovoort. Kijk naar de kleine dingen. Je hebt een dak boven je hoofd, je kunt ademen, communiceren, je hebt überhaupt het recht om te mogen leven. En neem dat niet altijd voor lief.



4. Stap uit je hoofd, zoek afleiding en vertel anderen hoe jij je voelt


Haal adem! Diep in, lang uit. Probeer uit je ''fight or flight'' te komen. Wees niet streng of hard voor jezelf. Sla op een boksbal als dat is wat jou helpt. Je kunt ook iets creatiefs proberen te doen, zoals verven, kleuren, potten bakken.. wat jij maar leuk vindt om te doen.


Je kunt ook een vriend(in) bellen wanneer je afleiding nodig hebt. Vertel dat het niet goed met je gaat en dat je even een luisterend oor nodig hebt. Stop je gevoelens niet weg. Net zoals een bal die je keihard onder water probeert te houden, komen de gedachten uiteindelijk toch wel weer op. Ik kan mijn gevoelens niet faken. Het kan opluchten om je gevoelens te delen. Iemand anders kan zijn of haar perspectief met jou delen. Wie weet kijk je daarna heel anders naar een situatie! En wees ook niet te bang voor de reactie die je krijgt. Mensen zijn vaak heel dankbaar dat jij eerlijk tegen ze durft te zijn.


5. Stop met wegen!


Ik zeg dit al bijna mijn hele werkzame coach leven: stop met wegen. Ik heb mijzelf al meer dan 3 jaar niet gewogen. Ik ga dat ook de rest van mijn leven niet doen. Het nummer op de weegschaal zegt he-le-maal niks. Een stap op de weegschaal kan jouw gevoel van eigenwaarde compleet op de kop schoppen. Het is ook niet nodig om te weten. Neutraal naar een getal kijken is simpelweg een stuk lastiger dan naar een lichaam. We weten dat 100 meer is dan 10. Vraagt de huisarts je eens om op de weegschaal te gaan staan, bijvoorbeeld voor een onderzoek? Geef dan gewoon aan dat jij het getal niet hoeft te zien of te weten. Hij of zij respecteert dat echt wel.

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page